چطور اشکالت رو بهت بگم که رابطمونو از بین نبرم؟!

وقتی با کسی همراه و هم زیست هستیم قطعا در یه جاهایی ما مشکلاتی داریم و در مسائلی هم او.مشکل اینجاست که ما معمولا از مشکلاتمون اگاه نیستیم و مشکل بعدی اینه که وقتی کسی بیرون از ما می خواد به ما بگه که ما ایراد داریم،حالمون گرفته می شه.اینجا منظور دقیق و علمی از حال گیری یعنی اینکه گاهی ما با گفتن مشکل کسی به او باعث می شیم او احساس شرم کنه.افراد در برابر احساس شرمشون یا خشمگین می شن یا فاصله می گیرن.اگر رابطه مون برای ما مهم باشه تلاش می کنیم این کار رو با ملاطفت بیشتری انجام بدیم.

آدم ها دو جور مشکلات ما رو به ما می گن:

جور حال بدکن:

داستانو غیر واقعی و غلو شده تعریف می کنن کل شخصیت ما رو زیر سوال می برن.مشکلات ما رو به همه موقعیت ها تعمیم می دن و خواسته شونو کلی و مبهم مطرح می کنن یا اصلا مطرح نمی کنن.

جور کارآمد:

اول اینکه بدون تحریف و قضاوت،واقعه رو تعریف می کنن به یه رفتار ما اشاره می کنن و کل شخصیت ما رو به فنا نمی دن بعد به ما می گن که چه احساسی درون خودشون داشتن،و آخرش در عین مهربونی،بدون تهدید و در عین حال قاطعانه خواسته شون رو به صورت دقیق و نه کلی بیان می کنن.

مثلا:

چقدر بی خیالی؟!مگه من مسخره توام،نیم ساعته اینجا یه لنگه پا وایسادم هیچ وقت آن تایم نیستی،تو کارای دیگه ات هم همینی اصلا باید ولت می کردم می رفتم.

امروز ساعت یازده قرار داشتیم و من خیلی منتظر موندم واقعیتش تو این نیم ساعت پاهام خسته شد و نگرانت هم شدم احساس کردم خیلی برات مهم نیست من اینجا تنها موندم لطفا از این به بعد سر وقت بیا سر قرارمون.

وقتی نتونیم با هم درست حرف بزنیم مسائل تلنبار می شن صمیمیت از بین می ره و از هم فاصله می گیریم.یادمون باشه هر احساسی در ما بر انگیخته می شه،درون ماست،ممکنه برانگیزان بیرونی داشته باشه اما اون احساس مال ماست دچار یک احساس مال ماست دچار یک احساس شدن لزوما به معنی واکنش نیست و هر واکنشی بر اساس اون احساس،مسولیتش با ماست.

اگر به تفاوت بین فردی باور داشته باشیم،طبعا میان ما مسائلی پیش خواهد آمد و احساس می کنیم از برخی رفتارهای طرف مقابل احساس خوبی نداریم،و اگر نتوانیم به شکل کارآمدی درباره آنها گفتگو کنیم،رابطه را کم کم از دست خواهیم داد.

دکتر پویان مقدم

روان درمانگر تحلیلی و روانکاو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.